top of page
  • עינב בן יהודה

דברים שלמדתי כשהפכתי לאשת תוכן עצמאית

עודכן: 6 בנוב׳ 2023

המידע כבר לא במרחק שיחת טלפון קצרה והלקוח לא תמיד צודק: לקחים חשובים שהפנמתי במעבר מעיתונות לעולם התוכן השיווקי



 



מה רציתם להיות כשתהיו גדולים? אני ידעתי מגיל די צעיר שאני רוצה להיות עיתונאית. אולי בגלל שאהבתי לקרוא המון ומהכל, ולהיות סופרת נראה לי בודד מדי, אולי כי קריאת עיתונים תמיד היתה חלק בלתי נפרד משעות הפנאי של ההורים שלי, ואולי בגלל הדוד אהוב שלי בני, שהיה שנים עיתונאי ב"ידיעות אחרונות".

והצלחתי להגשים את החלום הזה. במשך שנים לא מעטות הייתי עיתונאית - בתחילה ב"TheMarker", אחר כך ב"גלובס". נהניתי רב הזמן, לפרקים אפילו הרגשתי שאני עושה עבודה חשובה.

לפני כ-5 שנים, כשעזבתי את המקצוע, יצאתי לדרך חדשה כאשת תוכן עצמאית עם לא מעט חששות. ואכן - השינוי הזה היה מלווה בלא מעט אתגרים. הנה העיקריים שבהם:

1. אותה פרקטיקה - כלים אחרים. בתור עיתונאית הייתי תמיד בצד המחוזר (כן - זה עלול לעלות לראש לפעמים). הצעות לכתבות, לראיונות, לסיפורים בלעדיים - כשאתה עיתונאי העבודה במקרים רבים מגיעה אליך. בנוסף, כשעיתונאי זקוק למשהו - מידע, תגובה, מרואיין ספציפי, רקע - לא חסרים גורמים שיסייעו לו, ובמהירות.

בתור אשת תוכן עצמאית חיפוש מידע, למשל, הופך למשימה שונה לחלוטין. כבר אי אפשר להרים טלפון (במקרה המנומס), או לשלוח וואטסאפ (במקרה הפחות מנומס) לדובר של הלמ"ס ולבקש נתונים שיעזרו לחזק את הטקסט הנוכחי עליו אני עובדת. כבר לא ניתן להתקשר למומחה בתחום הפנסיה, שאותו הייתי רגילה לראיין, על מנת שיעזור לי לחשוב על כיוונים אפשריים לסדרת הכתבות השיווקיות שאני מכינה עבור לקוח מסוים.

בשנים האחרונות שכללתי את אמנות "כריית המידע" לרמות חדשות, ואפילו למדתי ליהנות מזה. בנוסף, למדתי לעבוד יחד עם הלקוחות במציאת המרואיינים המתאימים בתוך הארגון עצמו, או בגופים איתם הם משתפים פעולה. בעיקר הבנתי, כי בסופו של דבר, העקרונות זהים - תחקיר טוב, התמקצעות באמנות הריאיון והפקת תוכן שעובד מכל הבליל הזה - הם הבסיס לתוכן שיווקי טוב כמו גם לכתבה עיתונאית מוצלחת.

2. הלקוח לא תמיד צודק. כאשת תוכן עצמאית התמודדתי לראשונה בחיי עם עבודה מול לקוחות גדולים, שיודעים מה הם רוצים. מהר מאוד הבנתי שההכוונה שלי, כאשת המקצוע מולה הם עובדים, היא הכרחית. אז כן - חשוב להגיד ללקוח שהטקסט שהוא רוצה לא יעבוד - ולמה; שהמרואיין הספציפי אותו הוא חשב לקדם בכלי התקשורת השונים לא ממש יודע להתראיין; שמאמר הדעה שהוא רוצה שנכתוב יחד לא יתקבל באף כלי תקשורת ושצריך לעשות בו שינויים, ושאפשר לקדם את המוצר/השירות באופן אפקטיבי יותר גם בדרכים אחרות בלי "לדחוף" אותו ישר לפרצוף של הלקוח.

3. אם יוצאים - מגיעים למקומות נפלאים. בכובעי החדש אני מתבקשת לפעמים לעשות דברים שהם לא בהכרח המומחיות שלי - קידום במדיה חברתית, הכנת מצגות, עריכה תכנית של ספרים, ניהול תוכן לכנסים ועוד. התגובה הראשונית שלי בתחילת הדרך היתה לסרב להצעות כאלו, ולבחור בפרויקטים הממוקדים יותר בתחומים שמשיקים לעבודה העיתונאית. ברגע שהעזתי לקחת גם פרויקטים אחרים ולא לפחד מהאתגר (כי תוכן הוא תוכן הוא תוכן), שיכללתי את היכולות שלי והכרתי תחומים מרתקים (באמת!).

ואיך עושים את כל זה מרחוק? (קרדיף, ליתר דיוק). על זה באחד מהפוסטים הבאים.


62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page